U susret Svjetskom danu električnih vozila, koji se obilježava 09. septembra, Sektor za unapređenje poslovanja i inovativne tehnologije je u saradnji sa CIRED Crna Gora organizovao 08. septembra na parking prostoru Upravne zgrade CEDIS-a prezentaciju električnih vozila i punionica koja posjeduje. Prezentaciji su se pridružili i poslovni partneri naše kompanije izloživši više električnih vozila. Alliance doo je predstavio Renault Megane E-tech i Daciu Spring, a Osmanagić CO Opel Mokka. Svojim atraktivnim dizajnom, vizuelnim rješenjima i enterijerom izložena vozila su privlačila pažnju prisutnih.
Pored zaposlenih u CEDIS-u, događaju su prisustvovali i predstavnici nekoliko gradskih preduzeća i privrednih društava koji su bili u prilici da na interaktivan način steknu dodatna znanja o e – mobilnosti i svim aspektima tog koncepta, kao što su energetska efikasnost, očuvanje životne sredine, ali i da isprobaju vozila i iskuse tehnologiju budućnosti.
Prisutne je pozdravio Dušan Boričić, rukovodilac Sektora za unapređenje poslovanja i inovativne tehnologije, rekavši, između ostalog, da je CEDIS, kao kompanija čija je osnovna djelatnost distribucija električne energije, blagovremeno prepoznao trendove razvoja e- mobilnosti i prevoza ljudi i robe, pa je tako 2019. godine nabavljena i instalisana punionica za električna vozila na parkingu kod Upravne zgrade. Istovremeno su nabavljena tri električna vozila, što je bio početak realizacije ideje e-mobilnosti u našoj kompaniji. Snimljeni realni podaci upotrebe električnih vozila, koji se odnose na ekonomsku isplativost njihovog korišćenja, išli su u prilog nastavku realizacije ove ideje koja je postala održiva i realna, jer električna vozila polako postaju dio našeg svakodnevnog života i mijenjaju svijet.
Što se tiče infrastrukture za snadbijevanje “gorivom” električnih automobile, CEDIS, za sada, posjeduje ukupno šest punionica pojedinačne snage 22 kW. Punjači spadaju u kategoriju, tzv. pametnih, jer sadrže softver i aplikaciju za nadzor i upravljanje. U svakom trenutku autorizovani korisnik može pristupiti punjaču i informisati se da li je slobodan ili je u radu. Punjačima se putem softvera može upravljati, pa se tako npr. može odrediti termin preuzimanja vozila, pri čemu softver u komunikaciji sa vozilom odredi snagu punjenja kako bi zadatak bio ispunjen. Upotrebom softvera se može u svakom trenutku pratiti rad punionice, kolika je snaga punjenja i slično.
Rad softvera je na parkingu demonstriran prilikom punjenja tri različita vozila ( VW e-Golf kao vozilo prve generacije, snage punjenja 7 kW AC, VW ID.3 kao vozilo druge generacije, snage pinjenja 11 kW i renault megane e-tech, snage punjenja 22 kW), tako da se kroz softver mogla vidjeti njihova snaga i da punjenje kreće sa oko 60 odsto nominalne snage, dok tek nakon nekoliko minuta punjač daje nominalnu snagu invertoru vozila.
Nakon prezentacije električnih vozila, za naše zaposlene je u Centru za unapređenje specijalističkih kompetencija organizovana panel diskusija na temu „Osvrt na istorijski razvoj električnih vozila“.
Otvarajući panel, Dušan Boričić je naglasio da električna vozila svoj uspon doživljavaju u jakim ekonomijama, tj. u zemljama EU, kao i u Kini.
-Iako se objeležava Dan električnih vozila, pažnju zaslužuje i „gorivo“ za njih, „gorivo“ električnih vozila je električna energija, a djelatnost CEDIS-a je njena distribucija. CEDIS treba da se pozabavi punionicama, jer će, prije ili kasnije, sve one biti korisnici distributivne mreže – kazao je Boričić, koji je otvorio određenja pitanja, vezano za e – mobilnost, nakon čega je Miodrag Janičić, šefu Službe za e-mobilnost, za naše zaposlene održao prezentaciju na temu „Osvrt na istorijski razvoj električnih vozila“.
Naše kolege aktivno su se uključile u diskusiju, pa je tako Miroslava Stanišića posebno interesovalo da li će se CEDIS na polju e-mobilnosti zadržati samo na nabavci za sopstvene potrebe, ili će u okviru zakonskih normi ići i eksterno. Ako se osvrnemo na energetsku efikasnost SUS motora i elektro motora, dobijamo podatak da je elektro motor 100 odsto efikasniji u odnosu na SUS, odnosno efikasnost SUS motora je oko 30 do 40 odsto, a elektro oko 90 odsto.
Kako je planirano vrijeme za panel polako isticalo, veliki broj pitanja ostao je bez odgovora, pa je dogovoreno da se paneli ovog tipa organizuju i u budućnosti, uz učešće predstavnika stručne i naučne zajednice.
Iz Sektora za unapređenje poslovanja i inovativne tehnologije zahvaljuju se učesnicima prezentacije i panela, a posebno organizaciji CIRED Crna Gora koja konstantno podstiče unapređivanje stručnih i naučnih kompetencija, prije svega, na polju distributivnih mreža, zbog čega je dobra saradnaj sa CEDIS-om prirodna.